ЗНАМЕНИЯ ПРИШЕСТВИЯ АНТИХРИСТОВА И КОНЧИНЫ ВЕКА.
От писаний Божественных явленна Апостольскому же вопросу: что есть знамение Твоего Пришествия, и кончины века. [Матфей. 24.3]

   ГЛАВА ДЕСЯТАЯ О царствии и бранех антихриста.

В первых ведати подбает яко антихрист царствия не будет отчичь и дедичь и наследник, но прелестный и лукавый восхититель. Ясно о сем глаголет Даниил пророк, во глае 11.
И не Даша нань славы царства, и придет со обияием, и соодолеет царству лестми.
Согласует сему и Дамаскин Святый, в книзе, 4, во главе 27: Народится [рече] из блуда, и воспитается тайно, и внезапно привозстанет, и противовознесется и возцарствует.
Второе ведати подбает. Яко антихрист брань творити имать с трема царми, Египетским, Ливийским и Ефиопским, и преодолеет им. Слыши о сем Даниила пророка глаголюща, во главе 7: Зверь четвертый горд и страшен и крепок излиха. И прочая: и рог десят ему, и смотрих в розе ему, и се рог другий мал изыде пред ними: трие же рог рози преднии сторгнушася ему от лица его, и се очи, аки очи человечьи в розе том. И уста глаголюща велика. Зрях дондеже престоли поставишася. И прочая: Се видение Даниила пророка.

ТОЛКОВАНИЕ.

Зверь четвертый горд и страшен, есть четвертая монархия, или единовластительство римское. Рог десять ему, суть десят царие, на нихже разделитися имать при своей кончине владение римское. Рог иный мал возшедший пред ним, есть антихрист, от мала и хула и безславна рода восставший. Трие рози преднии сторгнувшиеся от лица его, суть трие царие антихристом одолени.
Сие толкование не есть человеческо, но аггельско, якоже в тойже 7 главе зрится, идеже аггел сице толкует Даниилу пророку видение:
Зверь четвертый, четвертое есть царство на земли. Еже преспеет вся царства, и прочая. И десять рог ему, десять царей восстанут. И по них восстанет, иже преспеет злобами вся еже прежде его. И три цари смирит, и словеса к вышнему соглаголет, и прочая.
О сих трех царех воспоминается в главе Даниила пророка конца:
И проcтре руку свою на землю. И земля Египетска не будет во спасение. И совладети начнет в сокровенных злата и сребра. И во всем похотнем египетсте и ливитсте, и мирсте, и в тверделе их.
Пространно о сем вещает Ипполит мученик в беседе о кончине мира.

Третие ведати подобает, яко егда антихрист трием царем вышереченным одолеет, Египетскому, Ливийскому, и Ефиопскому, тогда и прочии царие поклонятся ему, и оттоль антихрист начнет бытии монархом, рекше единовластвующим всея вселенныя обладателем, известно о сем глаголет Писание Божественное Апокалипсиса, во главе 17: Десять рог, яже виде. Десять царей есть. Иже не прияша царства. Но область, яко цари един час примут со зверем. Сии едину волю имуть и силу, и область свою зверю дадут. Сия со Агнцем брань сотворят, и Агнец победет я.

О сем монаршестве антихристовом, и Златоуст Святый воспоминает на второе к Фессалоняном послание, на главу вторую, в беседе четвертой, глаголя: Якоже бо прежде сего разоришася царствия. Сиречь Мидское от Вавилонскаго. Вавилонское от Персскаго. Персское от Македонскаго. Македонское от Римскаго. Тако и сие от антихриста. А он от Христа.
Зде златый языком, антихристово царствование сравнивает с царством Мидским, Вавилонским, Персским, Македонским, Римским: и глаголет быти антихристово царствие последующее Римскому, якоже Римское Греческому, Греческое Персскому, Перское Ассирийскому. Понеже убо она царствия бяху монархиами: Яве есть яко и антихристово царство монархиею будет, и никимже упразднитися имать, точию единем Христом на Суде грядущим.
Согласно глаголет и Кирилл Святый во оглашении 15: яко антихрист обладателем бытии имать монархии Римской. Сей же глагол свой утверждает от техже вышереченных словес во Апокалипсисе, главе 17: И десять рог, яже виде, десять царей есть. Сии едину волю имуть. И силу и область свою зверю дадут.

Четвертое ведати подобает, яко антихрист с безчисленным своим воинством всех христиан во всей вселенней гонити имать, и сия есть брань Гога и Магога.
Слыши о сем Иоанна Святаго во Апокалипсисе, во главе 20:
И егда скончается тысяща лет, разрешен будет сатана от темницы своея, и изыдет прелстити языки сущыя на четырех углах земли Гога и Магога собрати их на брань, ихже число яко песок морский. И взыдут на широту земли, и обыдут Святых стран, и град возлюбленный. И снидет огнь от Бога с Небесе и пояст я. И Диавол лестный их ввержен будет в озеро огенно и жупелно, идеже зверь и лживый пророк. И мучении будут день и нощь во веки веков.
Сими словесами описуется последнее гонение антихристово еже на христиан, и кончина его погибелная.

Вопросит некто: Что есть тысяща лет, в ниже связан есть сатана, имже исполнившымся, разрешен бытии имать;
На сей вопрос отвещает Святый Андрей Кесарийский в толковании своем на Апокалипсис главу, 20, в слове двадесятом близ конца, и глаголет; яко определенное число тысяща лет, написася вместо неопределеннаго.
Подобная бо сим обретаются, и на иных Писания Святаго местех, во псалме 104: Слово еже заповеда в тысящы родов.
Зде определенное число тысяща полагается вместо неопределеннаго, то есть, во многая множества родов. И паки во псалме 90: Падет от страны твоея тысяща. И тма одесную тебе.
И зде такожде определенное число написася вместо неопределеннаго. И сам Христос Спаситель наш, у Матфея во главе 13: определенное число полагает вместо неопределеннаго: Семя [рече] падшее на землю благу, принесет плод, во сто, в шестидесят, в тридесять.
Сатана убо связан есть на тысящу лет, то есть, на все время, наченше от Страстей Христовых, даже до времене пришествия антихристова, в неже разрешен будет. Яве сие извещает Христос Спаситель наш, егда исходя на страсть вольную глаголаше: Ныне суд есть миру сему, ныне князь мира сего изгнан будет вон. (Иоанн гл. 12)
Чти толкование иже во Святых Отца нашего Андрея архиепископа кесари Каппадокийския, на Апокалипсис, на главу 20: идеже сице глаголет: И видяху аггела с небеси низходящаго, имуща ключь бездны, и уже велико, и удержа змия, и связа его на тысящу лет. И по сих подобает ему разрешену бытии на малое время. (Апок. 20.)

Толкование Святаго Андрея, на главу 20 Апокалипсиса:
Зде низвержение и разрушение диаволе поведает бывшее в страсти блудней, в нейже мнящагося бытии крепка, крепящий его Христос Бог наш связав, нас корысти его, из рук его избави, осудив того в бездну. Сие же показуется от бесов молящих его. Да не будут послании в бездну. И яко связан бысть, знамение идолослужения истребление. И идолских храмов разрушение. И требищных кровий исчезновение, и всемирное Божественная Воли познание. И великий же Иустен глаголет: Яко во пришествии Христово, исперва ведаше Диавол, яко осуждена бысть в бездну, и в геенну огненную. Мощно убо яко мню предреченными и изречению познану бытии от Христа на диавола. Аггела де глаголет сицевому ответу сужаща. Да покажет и служебных сил сего хуждша, и всуе дерзающа на началство всеми владущее. А уже именова к нашему разумению связанную и державную его силу. Тысящу же лет не всякая толикая числом разумевати благоразумно есть, ниже бо о нихже глаголет Давид: слово еже заповеда в тысяща роды, десятищи сто сия числити можем, но многия множеством. Сице убо и зде, или яко многих, или совершеннаго тысяще знаменателное число есть непщуем и образуем. Тысяща убо лет есть время от вочеловечения Господня даже до Пришествия Христова.

До зде толкование иже во Святых Отца нашего Андрея архиепископа кесари Каппадокийския. И нижше в том же слове глаголет:
Якоже бо преднаписася не есть нужда толикая числом разумети тысящная лета, ниже бо реченное в песнех, [в главе 8:] Муж положит в плоде своем тысящу сребреник. И паки: Тысящу Соломону и двести хранящым плод, сие число назнаменова: но и множество в плодоношение есть совершенно.

ГЛАВА ПЕРВА НА ДЕСЯТЬ. Что есть Гог и магог;

Якоже о сквернеем имени антихриста различна суть мнения, якоже преднаписася, тако и о сих именах Гог и магог, различная толкования. Услышим что о сем повествует Святый Андрей Кесарийский в вышереченном слове:
Мнят [рече] нецыи Гог и магог суть скифстии языцы. Ихже нарицаем гунны, всякаго земнаго царства и языка многочеловечнейшыя, и в брани храбрственнейшыя, самою же Божественною Рукою во еже обдержати вселенную всю удержаемы и воспящаемы даже до разрешения Диавола. Нецыи же толкуют Гога и Магога с еврейскаго языка, СОБИРАЮЩАГО, или СОБРАНИЕ, Магога же ВОЗНЕСШАГОСЯ, или ВОЗНОШЕНИЕ. Тако яко чрез имена, или собор языки, или гордыня назнаменуется. Ведати же подобает яко Иезекиль пророчествова. Яко сии языцы в последняя времена придут с силою тяжкою на землю иудееву, и падут. И седмь лет в техже оружиих за множество их огню горящу, и палящу. Еже нецыи от толковников истолковаша о падении ассириан с Сенахеримом при Езекии пред многими Леты бывшее пророчества Иезекиилева. Нецыи же истолковаша на пагубу язык нападших на хотящыя паки оградити и обновити Иерусалим по пленении от вавилонян. Первому Киру персскому, и по нем Дарию, епархами ассирийскими сие повелевшу. Нецыи же восприяша на силы Антиоховы чрез Маккавеи побежденныя. А яко паче последним летом сравняется и согласуется сих пришествие, навечно есть.
Первое убо яко нигдеже есть писано. Да бы тогда скифския языки брань подвигнули на Иудеи, но самыя окрест живущым внезапнаго благоденства сим завидящым. Второе же зде еже писано есть о Гоге, яко от дний древних уготовится, и последняя времена придет. Третие же занеже в настоящем откровении пророчествующым будущая, писана суть при кончине века сего Гогу и Магогу приити.

До зде Андрей Святый Кесарийский, Амвросий Святый, и Августин о сих мудрствуют сице:
ПЕРВОЕ, брань Гога и Магога, глаголют бытии, брань и гонение антихриста на Церковь Христову.
ВТОРОЕ, Гога разумеют бытии антихриста, Магога же безчисленныя полки антихристовы. Ибо Иезекииль пророк во главе 38, и в главе 39: многажды Гога именует князем, Магога же нарицает землю, или народ.
ТРЕТИЕ, Магога нарицают скифов, се же того ради, яко Афет имаше сына имененм Магога (якоже пишется в книгах Бытия, во главе 10) иже насели землю, и водворися тамо, идеже ныне обитают скифи. Якоже бо от Ханаана сына Хамова, палестинская земля нарицается Ханаан, и людие тамо живущии, нарицаются, людие хананейстии, или хананее. Тако и от Магога сына Афетова, земля скифская, и людие в ней живущии именуются Магог.

От сих мощно мнением проразумевати, яко Гог или антихрист имать сподвигнути на брань Магога, сиесть премногия и пресилныя скифския народы, и теми гонити Церковь Божию во всей вселенней. Падет же со всеми силами своими на горах израилевых огнем свыше поражен: якоже гадательствует Иезекииль пророк во главе 39. Идеже глаголет: Толико бытии множество воинства гогова, яко оружию их чрез седмь лет жгомым и палимым бытии.

Речет некто: по смерти антихриста, абие кончина быти имать, и Страшный Суд. Якоже о сем выше преднаписахом. Что убо Иезекииль пророк глаголет оружию Гога и Магога пораженных чрез седмь лет жгомым и палимым быти;
Отвещаю, яко сия пророк вещает образом пророческим, хотя изявити безчисленное Гога и Магога воинство, и презельную их пагубу и падение, ниже глаголет яко поистине оружия их седмию леты имут быти палима и жегома. Но предвозвещает хотящее бытии толикое падение антихриста, и воев его, яко мощно оружиям их чрез долгое время огню возгнещаему доволным быти, аще бы того нужда была. Сия вкратце о Гоге и магоге. Прочее же не дерзаю неизследимых судеб Господних бездну испытовати скудоумием си: псаломски вещаюшь, [пс. 91:]
Яко возвеличишася дела Твоя Господи. Зело углубишася помышления Твоя. Муж безумен не познает, и неразумив не разумеет сих.

ГЛАВА ВТОРАЯ НА ДЕСЯТЬ. О падении Вавилона.

Иоанн Святый во Апокалипсисе в главе 17 описует Вавилон бо образ жены любодеицы:
И видех [рече] жену седящу на звери червленем. Исполна имен хульных, иже имеяше глав седмь, и рогов десять. И жена бе оболчена в порфиру и червленицу, и позлащена златом, и камением драгим и ьисером, имущи чашу злату в руце своей полну мерзости и скверн любодейныя ея. И на челе ея написано имя: Тайна Вавилон великий мати любодеица и мерзостем земским: и видяху жену пиану кровми Святых, и кровми свидетелей Иисусовых. И НИЖШЕ: Зде ум, иже имать мудрость: и седмь глав, горы суть седмь. И десять рог, десять царей есть.

Зде паки различная суть о сем Вавилоне толкования.
Нецыи глаголют Вавилон быти, сборище всех несестивых, или мир, и мира славу, пространство, сладострастие: На седми же горах глаголется сей град утвержден, сиесть, на седми грехах смертных, в немже царствует диавол. Сего града гражданами, суть нечестивии, якоже впреки града Божия Иерусалима гражданами суть избрании Святии.
Нецыи же Вавилоном разумеют бытии злочестие махметово и срацынское, аки поистине жену любодеицу. Вера бо их злочестива, научает всяким мерзостем, и любодеянию. Попущает же всякому толико жен имети, елика препитати кто может.
Нецыи Вавилоном непщуют бытии Константинополь, сей бо есть митрополия махметов, Христа, и Церкви Христовы гонителей. Седит же при водах, на седми холмах отнюдуже и седмихолмие гречески ΕΠΤΑΛΟΦΟΣ нарицается. Сего ради яки бы о нем рекл Иоанну Святому аггел во Апокалипсисе, во главе 17: Приди да покажу ти суд любодеицы великия седящия на водах многих.

Нецыи мнят бытии оный Вавилон древний, иже бяше митрополия халдеев: ибо оттуду антихрист произыди имать, якоже выше речеся. Тамо Неврод первый в мире мучитель, и по нем Навуходоносор, последи же Антиох, предтечи и образы антихристовы царствоваху.
Сия суть о Вавилоне толкования. Но вся та отложше, мною сие бытии истинное толкование, еже глаголет, яко ветхий западный Рим есть Вавилоном. И падение Вавилона, есть падение Рима западнаго, иже разоритися имать при кончине мира сего. Сие толкование есть многих учителей. В первых же утверждается на словесах самого верховнаго апостола Петра, иже в первом своем Послании во главе пятой, Рим Вавилоном нарицает, глаголя: Целует вы Церковь. Яже в Вавилоне соизбранная, и Марко сын мой.
Сия Петрова словеса единогласно учители толкуют о Риме. Андрей Святый Кесарийский в слове 18, толкования своего на главу 17, Апокалипсиса: в зачале 54, сице глаголет:
От многих мест в писании мощно есть навыкнути, яко от деяний и сбытия налагаются имена на грады. Отнюдуже и ветхий Вавилон сице именовать быть: и сядыша блудница радостная, сиречь град блудник радующийся о блуде. Владычица волхвов. Ветхий же Иерусалим, лице ти быть блудниче. И старый же Рим, Вавилон в послании Петрове нарицается.

И выше мало в зачале 13 тожде глаголет о Вавилоне, блудницею изобразуемом:
Сию [рече] блудницу нецыи восприяша на ветхий Рим. Яко на седми горах лежащий. Седмь же глав носящаго тую зверя. На седмь царей от всех нечестивейших от Дометиана, даже до Диоклетиана Церковь гонящих.

И паки в слове девятомнадесять, в стихе двадесят четвертом, глаголет Андрей Святый.
От древних церковных учителей речеся: яко сия пророкована суть на Вавилон, иже у римлян. За еже видении быша десять рози в четвертом звере, сиречь, в римстем начальстве.
Тожде мудрствует Иероним, толкуя четвертуюнадесять главу Исаии пророка, и глаголет:
Падет и сокрушится Вавилон, седяй на седмию горах порфировидна блудница, ея же падение и мучение изявляет Апокалипсис.
И паки в предисловии на книги Дидима о Святом Духе: Егда бех [рече] в Вавилоне, [сиесть в Риме,] и порфироносныя блудницы обретахся житель.
Вины же сицеваго о ветхом Риме толкования, сия суть:

ПЕРВАЯ, яко последняя словеса в главе седмойнадесять, Апокалипсиса, Яве извещают, Рим ветхий бытии Вавилоном.
Жена юже видел еси, град есть великий. Иже имать царство над цари земными.
Кий бо град имать царство над цари земными, паче ветхаго Рима; иже нарицашеся всея вселенныя владычица по глаголу Луки Святаго Евангелиста, в главе второй.
Изыде повеление от кесаря [римскаго] Августа, написати всю вселенную.

ВТОРАЯ вина, яко Рим седит на седми горах, еже о Вавилоне блудницею изобразуемом вещает Апокалипсис, в тойже главе седмойнадесять.
Зде [рече] ум иже имать мудрость, и седмь глав. Горы суть седмь, идеже жена седит ни них. Седмъ главъ, З (7) рогъ есть идѣже жена сѣдитъ на нихъ, и З (7) царь есть.

ТРЕТИЯ вина, яко Иоанн Святый во откровении своем не глаголет о свойственном и истинном Вавилоне древнем, иже в Египте халдеев столица: но глаголет о таинственном и образителном Вавилоне, якоже титла на челе оныя любодеицы свидетелствует.
Тайна Вавилон великий, мати любодейцам. (Апок. Гл. 17)

ЧЕТВЕРТАЯ вина, яко Рим и римстии Кесари наченше от времен Апостольских чрез триста лет, не точию в Риме но и во всей вселенней гониша Церковь Божию. Сего ради никому же иному разве Риму прилична суть оная словеса, яже во Апокалипсисе, во главе седмойнадесять:
И видях жену пиану кровми Святых, и кровми свидетелей Иисусовых.
И паки в главе осмойнадесять, на конце: И в нем кровь пророческа и Святых обретеся и всех избиенных на земли.

ПЯТАЯ вина основателна есть, яко Петр Святый Апостолом верховный, Рим Вавилоном нарицает, якоже преднаписахом.
Зри благочестивый читателю, и посмейся юродству некиих, иже царствующий град Москву Вавилоном нарицают, и мняшеся мудрыми быти, обюродеша.
Некто от учителей в толковании на сие Петрово послание глаголет:
Рим нарицает Вавилоном Петр, ради слияния и смешения многочисленнаго идолопоклонения, егож посреде Церковь тогда мала и первенствующая стаяше. Якоже древле люд израильтсский мал числом, в пленении седашъ. На реках вавилонских плакася лишения своего от Святаго Сиона, не хотяще пети песнь Господню на земли чуждей.
От сих ясно познати мощно, что есть падение Вавилона, еже извещает аггел велиим гласом во Апокалипсисе, во главе 18: Паде паде Вавилон Великий, и бысть жилище бесом.

Сие бо падение Вавилона, ничтоже ино есть, точию разорение Рима, и римския власти погубление при кончине мира, якоже в первой главе рехом. И якоже древний оный Вавилон, халдеев слава падеся, Киром разорен, [Исаии глава третиянадесять, и двадесять первая.] сице и таинственный Вавилон, Рим разсыпатися имать.
Глаголется же дважды Паде, паде ради сугубаго падения, перваго убо, егда ветхое идолопоклонство римское падеся проповедию Евангелия.

Втораго же, егда при кончине мира разоритися имать римское начальство. Или сугубое падение знаменуется по души и телу, якоже глаголет Амвросий Святый, и Андрей Кесарийский.
Сия о падении Вавилона, и о кончине мира. Погибель же антихристову, и воев его описуеть Апокалипсис, во главе двадесятой.
И взыдоша на широту земли, и окружиша стан Святых и град возлюбленный. [сиесть Церковь Святую] и сниде огнь с небесе от Бога, и снеде я.

Сия словеса толкуя Андрей Святый Кесарийский в слове двадесять первом, глаголет:
Огнь с небесе снидет, или видимый, якоже на два пятьдесятники при Илии, или Христово славное Пришествие избиет Духом уст Своих, и предреченыя языки пояст, и архистратига их диавола озеру огненному предаст со антихристом, и лжепророком, идеже мучими будут во веки веков.
Сию кончину погибельную от Иоаннова откровения предвозвестив Андрей Святый Кесарийский скончавает свое слово 21 сице:
Мы же от Спасителя Христа научившееся. Еже не внити в напасть, протяженнее и прилежнее о сем помолимся, немощь свою познаше. Избавитися пророкованых искуса. И ниже антихристово видети пришествие. Ниже предглаголаных язык движение, ниже беду смертоносную, от спасителныя веры отступити насилствующую. Но свидетельство совести по силе соблюдающее невредимо и неуязвленно. И ко искупившему нас Честною Своею Кровию Христу распаление любве делы благими показующе. Вечных благ восприятия и наслаждения недеимся богатыми Божиими щедротами к сему вжилаеми. Ихже буди нам получити в самом Спасителе и Искупителе нашем Христе. С Ним же Отцу купно Святому Духу Слава, Держава, суть и поклонение. Ныне и присно, и во веки веков, Аминь.

По исчезновении проклятаго антихриста, и по разсыпании воев и сил его мучителских, Гог и Магог нарицаемых: Страшный Суд нецыии продолжают даже до седми лет. Сие же мнение их утверждается на пророчестве Иезекииля пророка, в главе тридесять девятой.
Идеже глаголется толикое множество воинства гогова, яко оружию по смерти их оставшемуся, чрез седмь лет жгому и палиму бытии от верных. О сем что разумети имаши, зри на конце главы 11, в сей книжице.
Инии глаголют, яко по смерти его до Страшного Суда имать быти дней 45: Сие мнение свое утверждают пророчеством Даниловым, в главе 12. Идеже пророк глаголет:
От времене пременену учащения дний, тысяща двести девятьдесять. Блажен терпяй и постигий в дни тысяща триста тридесять пять.
Первое убо число 1290, разумеется число дней царствования антихристова. По убиении же его до Страшнаго Суда остается дней 45. Сочти дней 1290, и паки дней 45, обрящеши последнее число пророческо дней 1335, о них же глаголет пророк: Блажен терпяй и постигай в дни тысяща триста тридесят пять.

Инии глаголют, чко по смерти антихриста, абие последовати имать Страшный Суд. Се же утверждается неложными словесы Христа Бога нашего, иже по скорби при антихристе хотящей бытии, абие сиречь, непосредственно, последовати имать померчение светил небесных, таже Страшный Суд. Сице бо глаголет, у Матфея Святаго, в главе дведесять четвертой:
Абие же скорби дней тех Солнце померкнет, и Луна не даст света своего.

ГЛАВА ТРЕТИЯ НА ДЕСЯТЬ. О знамениях последующих пришествию антихристову.

До зде писана суть знамения предваряющая пришествие антихристово, и совокупная томужде. Последующая же оному многа суть, и от нихже некая зде являются вкратце.

ПЕРВОЕ ЗНАМЕНИЕ, померчение Солнца и Луны необычное, и паче всех бывших страшнейшее, по глаголу Господню у пророка Иоиля в главе третией:
И дам чудеса на небеси и на земли. Кровь и огнь и пару дымную. Солнце обратитися в тму и Луна в кровь прежде пришествия дне Господня великаго и страшнаго.
И паки Исаия, во главе 13:
Звезды небесныя и кружилия, и вся тварь небесная света не просияют. И померче Солнце возсияющее, и месяц не даст света своего.
И паки Иезекииль, в главе 32:
И покрыю небо егда угаснеши. И помрачу звезды его, Солнце в облацех покрыю. И месяц не просветит света своего, вся светила небесная помрачу на тя. И ПАКИ: Солнце мрачно бысть яко вретище власяно, и Луна бысть яко кровь. И звезды небесные падоша на землю.

О сем и Христос предвозвести глаголя, [у Матфея 24:]
Абие же по скорби дний тех, Солнце померкнет, и Луна не даст света своего, и звезды спадут с небесе.
И влепоту: якоже бо престарения зелнаго, знамение бывает помрачение очес, тако престаревшагося мира, и на кончине последней уже сущаго, знамение имать бытии померчение Солнца и Луны, аки очес мира прекрасных. И якоже умирающу дому владелце, смятение бывает во всем дому его, вси домашнии его плачутся, и отвергшее ризы светлы, черным облачением покрываются: тако и роду человеческому, егоже ради вся создана суть, кончину восприемлющу, весь мир в смятении будет, и светила небесная отложше лучезарное сияние, во мраце темном, аки в черном одеянии имуть явитися.

ВТОРОЕ ЗНАМЕНИЕ. Падение звезд с небесе: Зде Златоуст Святый разумеет истинное звезд падение хотящее бытии. Инии же толкуют о померчении точию звезд, и о падении не от места своего, но от светлости: понеже астролози всяку звезду на тверди небесней нами видимую, глаголют бытии всея земли большую. Инии толкуют сие падение о кометах, блистаниях, молниях, громах, и прочих метеорах, яже не далече от земли родятся на воздусе.

ТРЕТИЕ ЗНАМЕНИЕ. Движение Сил небесных: Якоже глаголет Христос: Силы небесныя подвигнутися.
Златоуст Святый и Феофилакт Силы небесныя разумеют бытии седмый чин Аггелов, Силами нарицаемый. Того ради, яко крепчайшую паче в нех силу имеют. Двигнутися же имуть ради великаго страха, и ужаса, иже толико имать быти, яко и самым Аггелом крепчайшу паче инех силу имущым ослабевати и трепетом одержимым быти, имже образом сыны трепещуть, видяше отца своего на злонравных рабов ярящемся презелне.

ЧЕТВЕРТОЕ ЗНАМЕНИЕ. Обновление твари, и очищение огнем от скверн человеческих. Якоже бо и сперва бяше водою всемирное очищение от мерзостей греховных, тако при кончине мира имать быти огнем. Ясно сие видим от Писаний Божественных:
Огнь пред Ним предидет, и попалит окрест враги Его. (Пс. 96)
Огнь пред Ним возгорится, и окрест Его буря зелна, призовет Небо свыше, и землю разсудити люди своя. (Пс. 49)
Яко огнь попаляяй дубравы, яко пламень пожигай горы, тако пожнеши я бурею Твоею, и гневом Твоим смятеши я. ( Пс. 82)
Одождить на грешники сети. Огнь и жупел, и дух бурен часть чаши их. Река огненна течаше пред ним. (Пс. 10) (Даниил гл. 7)

В послание Петрово, глава 3:
Придет день Господень, яко тать в нощи, воньже небеса убо с шумом мимо идут. Стихия же сожигаемая разорятися. Земля же, и яже на ней дела сгорят. Сим убо всем разоряемым. Кацем подобает бытии вам во Святых сожитиих и благочестиих: чающым и скорбе быти желающым пришествия Божияго дне. Его же ради небеса жегома разорятися, и стихия опаляема расстаются. Нова же Небесе, и новы Земли по обетованию Его чаем.

[У Матфея, во главе 24.] Ибо и земля мимо идет. Видех небо новое, и землю новую. Первое бо небо и земля первая преидоша. Дела рук Твоих суть небеса, тя погибнут, Ты же пребываеши.
Будет небо ново и земля нова, и не помянут первых.

Зде же сие ведати подобает, яко образ точию твари сея огнем погибнет, существо же имать пребывати по глаголу Павла святаго, (1-е Послание Коринфянам гл. 7:) Преходит образ мира сего.
Образ, рече, а не существо. Тожде и псалом: Обновиши лице земли.

ПЯТОЕ ЗНАМЕНИЕ. Воскресение мертвых: Сей член веры есть един от прочих, самою точию верою, а не разумом человеческим, ниже испытанием постизаемый. Темже глубоко о нем не испытую, ниже бездну сию мелким скудоумием измерити дерзаю, едино точию глаголю с Цервковью Восточною: Чаю вокресения мертвых. Верую Господи, помози моему неверию.
Но понеже вера от источника вод живых, сиесть от Писаний Божественных происходит, почерпем и мы поне капли некия от оныя.

(Комментарий: отсутствует лист)

Аще же воскресения мертвых несть, то ниже Христос воста. Аще же Христос не воста, тще убо проповедание наше. Тща же и вера ваша. Обретаемже ся и лжесвидетели Божии. Яко поглушествовахом на Бога. Яко воскреси Христа, Его же не воскреси. Аще мертви не восстают. То ни Христос воста. Аще же Христос не воста, суетна вера ваша, ещё есте во гресех ваших: убо и умерши о Христе погибоша. И аще точию в животе сем уповающее есмы во Христа, окаяннейши всех человек есмы. Ныне же Христос воста от мертвых, начаток умершим бысть: Понеже бо человеком смерть бысть, и человеком воскресение мертвых. Якоже бо о Адаме вси умирают. Такоже и о Христе вси оживут. Кождо же в своем чину: Начаток Христос: потом же Христу веровавши, в пришествии его. И НИЖШЕ: Но речет некто: како восстанут мертви, коим же телом придут; безумнее, ты еже съеши, не тело будущее съеши, но голо зерно, аще случится пшеницы, или инаго от прочих.Бог же дает ему тело. Якоже восхощеть, и коемуждо семени свое тело. И НИЖШЕ: якоже облекохомся во образ перстнаго человека, тако облечемся и во образ небеснаго.
И НИЖШЕ: вострубит бо, и мертви восстанут нетленни, и мы изменимся. Подобает бо тленному сему облещися в нетление, и мертвенному сему облещися в безсмертие.

Вопросиши первое. Вси ли мертви восстанут на Суд;
Отвещаю: Вси наченше от Адама даже до кончины века, тако глаголют Писания: Иоанн гл. 5.
Вси сущии во гробех услышат глас Сына Божия. Тогда сядет на Престол Славы Своея, и соберутся пред Ним вси языцы.

Речеши: что убо глаголет псаломник, во псалме 1: Не воскреснут нечестивии на Суд.
И Исаия, в главе 26: Мертви живота не имут видети, ниже врачеве воскресать.
(Пс. 87) И, егда мертвыми твориши чудеса. Или врачеве воскресать и исповедатся Тебе.
Отвещаю на первое. Сугубое может разуметися воскресение, иное в живот, иное же в смерть вечную. Не воскреснут убо нечестивии на Суд, воскреснем в живот. Воскреснут же воскресением в смерть вечную, лишении живота вечнаго. Сие и Христос глаголет:
Мертвии услышат глас Сына Божия, и изыдут сотворшии благая, в воскрешение живота: а сотворшии злая, в воскрешение суда. (Иоанн гл.5.)
Сие и псаломник такожде извещает: псалом 1.
Не воскреснут нечестивии на суд.
И абие прилагает: Ниже грешницы в совет праведных.
Отвещаю на второе. Мертвии (сиречь, душею и телом) не имут живота видети.
Сиесть вечнаго. Ниже врачеве. Всеми своими хитростьми возмогут их воскресити.
Сообразно отвещаю на третие: Егда мертвыми. [душею и телом] твориши чудеса.

(Комментарий: отсутствует лист)

Отвещаю: Вси умирают, и вси воскреснут, но не равно, ибо оставлшиися в пришествие Господне имут умерети, и воскреснути, самим точию изменением, а не падением и восстанием, якоже глаголет Апостол: Вси убо не уснем, вси же изменимся. И паки: Подобает тленному сему облещися в нетление, и мертвенному сему облещися в безсмертие.
Златоуст Святый сие толкуя глаголет: Тленное тело есть и мертвенное. Тем же тело убо пребывает. То бо есть облачащееся. Мертвость же и тление погибает. Безсмертию и нетлению нашедшу нань.
Сия Златоуст с прочими.
Обаче мнози суть учителие, иже вопреки глаголют, яко всем всячески, и пред Судом имущым бытии людем умрети предлежит, понеже бо в Адаме вси согрешиша равно. Всех равно непременное речение Божие смерти осуди. И сами естества уставы поучают, яко несть мощно обновлению быти, аще не прежде предварит истление. Сему и сам Апостол научает подобием семени, им же несть мощно возрасти в класы, аще не прежде истлеют. Сие и в Символе на всякий день глаголем: Чаю воскресения мертвых.
Но како воскресение, или восстание...

(Комментарий: отсутствует лист)

А не класть ячменя, качество точию и образ инее есть в зерне голом, и в зерне возрастшем, тако и телеса человеческая, тажде существом восстанут, качество точию, и образ инее воспримут, еже бо сеется в тление, восстанет в нетление. Зри Тело Христово, не тожде ли воста от мертвых; зри Лазаря: не тогожде ли Христос воскреси;
Тако преобразит и тело смирения нашего во еже бытии тое сообразно телеси Славы Его.
По глаголу Апостолову.

Речеши: Како перст тела человеческаго ветрами развеяна, или человеками раскопана, и разсыпана, или в плинды испечена, или в селитру, потом же в порох, таже и в огнь, и дым претворена, паки в тело человеческо совокупится; И аще случится телу человеческу снедену бытии от зверей или от птиц, или от рыб, и сим такожде от человек снеденым бытии, како приити имать в сове первобытие;
Отвещаю: Не рех ли ти исперва, яко зде веры требе есть, а не любопытства,
От человек сия не возможна. От Бога же вся возможна. (Матфей гл.19)
Слыши что псаломник глаголет: (Пс. 142.) Поучихся во всех делех твоих, в творениих руку твоею поучахся

(Комментарий: отсутствует лист)

И паки: беседу десятую на послание Павлово к Коринфом второе, на главу пятую.
И паки: нравоучение к Коринфом первое, на главу шестую.
И паки: беседу 11 на послание Павлово к Римляном на главу 6-ю
И паки: нравоучение 25, на послание Павлово к Римляном, на главу четвертуюнадесять.
И паки: беседу десятую на послание Павлово к Коринфом на главу 4: И на многих иных местах.

Вопросиши четвертое: Кое о младенцах умирающих разумение;
Отвешаю: Ни стари старыми, ниже младенцы младенцами восстанут, старость бо и младенчество есть естества несовершенство: но вси имуть востати в веце юностном от тридесяти лет бываемом. Якоже бо Бог сотвори человека ни стара, ни млада, но совершенна, тако и обновити имать, сице бо глаголет Апостол к Ефесеем в главе четвертой:
Дондеже достигнем вси в единение веры, и познания Сына Божия, в мужа совершенна. В миру возраста исполнения Христова.
От сюду мощно проразумети, яко ниже хром хромым, ниже слеп слепым, ниже горбат горбатым восстанет, вся бо сия суть естества человеческаго несовершенство, и истлению паче а не обновлению прилична суть.

Речеши: Убо не тожде тело восстанет.
Отвещаю: Тожде существом, качество точию и количество ино имущо.

Речеши: Аще человек совершен имать востати, како старость отсецается, ея же ради человек совершен и честен глаголется; старость бо есть честна, якоже глаголет Писание.
Отвещаю: Старость есть честна в настоящем веце, не ради старости, но ради мудрости, и совета, иже в старых мнится быти, или ради первенства, и иных окрестностей.

Речеши: Что убо глаголет Апостол; кождо в своем чину. (Коринф. 1-е послание гл.15.)
Отвещаю: Не разумеется зде чин младенчества или старости, но чин избрания, или осуждения. Чин дел благих, или лукавых. Слыши како сие толкует Златоуст Святый:
Не бо понеже воскресение слышах еси, непщуй всех равная восприятии: Ащи бо в муце, не вси таяжде постраждут, но многоразличне. Колми паче идеже грешнии и праведнии. Болшее разнство будет.

Речеши: что убо глаголет Апокалипсис, гл. 20:
И видех мертвецы малыя и великия стоящым пред Богом.
От сих словес мнится яко младенцы младенцами, и дети детми имут востати.
Отвещаю: Зде являет Апокалипсис, неравенство возраста, или сана, владык и велмож великим, рабов же и худородных малыми нарицающь.
Андрей Святый великими нарицает праведных, малыми грешных, инии же великими нарицают гордых, малыми смиренных.

Вопросиши пятое. Вси ли восстанут в полу мужеском;
Отвещаю: Никакоже, но мужие в мужеском, жены в женском полу востати имут, якоже бо из начала сотвори Бог мужеск пол, и женск, тако и напоследи обновити имать. Свидетель сея истины сам Христос: В воскресении [рече] ни женятся, ни посягают: но яко Аггели Божии живут. (Матф. Гл 2.,)
Зде о обоем полу глаголет Христос, женитися бо мужем, а посягати женам прилично.

Речеши. Что убо глаголет Апостол: Достигнем вси мужа совершенна. (Ефес. Гл.4.)
Отвещаю: Мужа зде совершенна разумети, не яко вси мужеска полу будут, но яко вси мужеску силу и крепость имут имети. Златоуст Святый сия толкует о инешнем веце, в немже подобает нам быти, не младенцами умом, мужми совершенными, совершенная смыслящими.

Речеше: Аще в небе вси будут якоже Аггели, ни женящееся, не посягающе, то женска полу тамо не будет, Аггели бо полу не имут.
Отвещаю: Будут яко Аггели не отсечением полу, ниже изменением естества, но отсечением женитвы, и плотскаго смешения безсмертием же и животом духовным и равноаггелным.

Вопросиши шестое: Воскресших телеса возтребуют ли ядения и пития;
Отвещаю: Никакоже. Ядение бо и питие ныне бывает ради подкрепления ослабеваюшия силы человечкия, тогда же прочее не будет ослабления в телесах воскресших по глаголу Павлову:
Сеется в немощи, восстает в силе. (1-е Послание Коринф. Гл. 15.)

Речеши: Христос по воскресении ядаше пред ученики своими;
Отвещаю: Ядение Христово бяше не нужды ради естества человеческаго по воскресении никакоже ослабеващаго: но уверения ради учеником мнящих Дух видети, да покажет им истинное свое естество человеческое от мертвых восставшее: тожде еже прежде с ними ядаше и пияше.

Вопросиши седмое: Кая качества имуть бытии телес Святых восставших;
Отвещаю: первое: телеса Святых имут быти безстрастна. Всяко бо страстно бывает истлению причастно, телеса же Святых имут быти истления чужда, по глаголу Павлову, 1 послание Коринф. Гл. 15:
Сеется в тление, востает в нетлении.
И аще бы телеса Святых истлению причастна быша: убо бы немощна быша немогуща опретися тлению. Но Павел Святый глаголет: Яко еже сеется в немощи, восстает в силе.
Отвещаю второе: телеса Святых имут быти тонка, Духови подобна, не яко в Духа изменятся, но яко свойства некая духови прилична возимлют. Якоже глаголет Павел: Сеется тело душевно, восстает тело духовно.
Сиречь духови подобно в крепости, в скорости, в нетлении, в тонкости, и пронзательстве, якоже тело Христово по воскресении прензе и пройде сквозь камень на гробе знаменаный, и сквозь двери учеником заключенным сущым. Но в осязателстве не будут подобна духови, тело бо Христово по воскресении бяше осязательно, якоже сам глаголет:
Осяжите мя и видите, яко дух плоти и кости не имать, якоже мене видите имуща. (Лука. Гл.24.)
Отвещаю третие: телеса Святых имут быти светила, сам бо Христос глаголет: Праведницы просветятся яко Солнце в Царствии Отца их. (Матф. Гл. 13)
Тожде и Апостол глаголет: Сеется не в честь, восстает в славе. (1-е послание Коринф. Гл. 16.)
И паки Филипписиом в гл. 3, глаголет: Преобразить тело смирения нашего, яко бытии сему сообразну телу славы его.

Вопросиши осмое: Кая качества имуть бытии телс осужденных;
Отвещаю первое: Нетление: безсмертие. Христос бо глаголет:
Идут сии в муку вечную. В ты дни взыщут человецы смерти и не обрящут ея. И вожделеют умрети, и бежит от них смерть. Подобает мертвенному сему облещися в безсмертие.
Отвещаю второе: Тела осужденных будут страдателна, имут во страдати лютее в пламени неугасимом во веки.

Речеши: Апостол глаголет: Вси изменимся: Аще убо осуждении будут страдателни, то како изменятся; страдателство бо и ныне имут, и тогда имети будут.
Отвещаю: Изменятся и они в нетлении, и в страдательстве, еже ныне есть привременное и преходящее, тогда же будет вечное.

Речеши: Нетление бывает, или от естества, или от Благодати, или о Славы. Но ничто же от сих решися может о телесах осужденных, убо нетления не будут имати.
Отвещаю: В осужденных нетление будет, ни от естества, ни от Благодати, ни от Славы, но от правосудия Божия и отмщения, им же бо не присутствует Бог Благодатию, присутствует гневом и отмщением.
Сия суть Знамения последствующая пришествию антихристову, Страшный же Суд предваряющая, сим бо будущым, абие последует Страшный Суд.

О Страшном Суде сия вкратце воспоминаются.

Первое: Страшный Суд имать быти на удоли Иосафатовой, горе Елеонстей прилежащей, близ Иерусалима. Солнце бо глаголет Бог у пророка Иоиля, глава 3: Соберу вся страны и сведу я на поляну Иосафатову. И разсуждуся с ними ту.
Сие и Аггели проедвозвестиша при вознесении Шосподни. [Деяния гл.1:] Се Иисус вознесыйся от вас на небо. Тако и придет имже образом видесте его идуща на Небо.
Вемы же яко Иисус вознесеся от горы Елеонския, ей же прилежит удоль Иосафатова с пространными полями. Вины сего сия мнятся бытии:
Первая: да идеже Христос милость сотвори, тамо и суд сотворит. Милость бо и суд совокупно (Пс. 100) поет псаломний.
Вторая: да идеже Христос уничижен бяше, тамо и прославлен будет.
Третия: да тамо судит, идеже сам судим бяше.
Четвертая: да сама она места, якоже Вифлеем, Вифания, Иерусалим, Голгофа, и прочая будут на обличение неблагодарствия иудейска.
Пятая: да покажется тожде снизшедый иже и возшедый.

Речеши: Како толикое множество рода человеческа наченше от Адама, даже до кончины века на единой удоли вместитися может;
Отвещаю: Апостол глаголет: Восхищении будем на облацех. В сретение Господне на воздусе. [1-е Солуняном гл. 4.]
Святи убоя коже в живот сем не прилагахуся к земли, тако и тогда далече земли будут инии выше иных по достоинству, вси же одесную Христа на облацех такожде будущаго. Грешницы же якоже в животе сем прилепишася земли, тако и тогда на земли стояще будут, вси же ошуюю страшного Судии.
Второе: Явитися имать на суде знамение сына человеческаго, сиесть Крест святый. Се же триех ради вин.
Первая: На утешении, Христу распятому кланяющихся, и ему сраспинающихся, в иннешнем веце, и крест свой в терпении мнозе за Христом носящих.
Вторая: На посрамление нечестивых вся впреки ныне творящих, наипаче же на обличение иудеев на Кресте Господа Славы распенших.
Третия: Да Яве будет всем, яко Крестом Себе Христос стяжа власть судейскую.
Третие: Книги отверзутся: сиесть явятся всякаго деяния и совести, яже ныне, аки книги затворены суть, тогда отверзутся, и в явление всем придут, по толкованию Андрея Святаго.
Инии глаголют книгу быти, память Божию незабвенных дел человеческих.
Четвертое: Сам Христос Судиею полномощным будет. Иоанн гл. 5:
Отец не судит никомуже: но суд весь даст Сынови, и область даст Ему и суд твории. Яко Сын человечь есть.

Речеши: Убо разделитлися Сын от Отца и Духа Святаго;
Отвещаю: Никакоже: Троицу бо Святую нераздельну веруем быти. Темже и на суд вси три Лица Божественныя быти веруем и исповедуем, ради нераздельности и единосущества. Се же и от Писаний уверяется.
Даниил, 7, 9, 15: Ветхий денми седе на престоле. Иоанн 16. Дух Святый обличит мир о гресе.

Речеши: Отец не судит никомуже, якоже Сам Христос глаголет:
Отвещаю: Не судит никому же сам собою разделно и внимателным гласом, но Сыном, Ему же весь суд даде.

Речеши: Почто убо единому Сынови суд восписуется, аще все три Лица на суд имут быти;
Отвещаю: Сынови единому суд восписуется ради вочеловечения Его, и вольного за ны страдания, да тожде человека праведно осудит иже от сего неправедно судим бяше. К симже суд восписуется Сыну, ради видимаго Его от всех Божественнаго человечества, и внимателне прорицаемаго гласа: Приидете Благословеннии: идети проклятии:

Речеши: Что глаголют Писания, яко кроме Христа, многи судеи имут быти: Апостолом Христос глаголет: (Матф. Гл.19.) Сядет и вы на двоюнадесяте престолу судмще. Не весте ли яко Святии мирови хотят судити. И ПАКИ: Не весте ли яко Аггелом судити хощем.
Премудрость Соломонова во главе 3: Праведницы судят языком. Царица южская, и мажие Ниневитстии востанут и осудят род сей. (Матф. Гл. 12.)
Отвещаю: Апостоли, и нецыи Святии имут судити не самовластителным ниже полномощным судом, но сообщителным, и соизволителным похваляюще праведный суд Христов. Сицевым судом имут праведницы судити, не человеком точию, но и аггелом, сиесть демоном, соизволяюще и похваляюще праведное изречение Христово: Идите проклятии во огнь вечный, уготованный диаволу и аггелом его.
Сице Златоуст, Феодорит, Феофилакт толкуют вышереченные Писания. А еже глаголется яко Царица южская, и мужие Ниневитстии востанут, и осудят род иудейский.
Зде судех разумеется не свойственне, осудят бо Ниневитяне иудеов делом, а не словом, ниже истязание они бо в проповеди Иониной покаяшася, сии же в проповеди Христовой ожесточени превыша.
Пятое: Суд Христов, не по подобию судом человеческих имать быти. Многа суть разнствия, от нихже и се есть яко на суде Христове, не вся словесы, но многа мыслию обличаема и истязуема имут быти. Обаче правосудное последнее изречение Христа Судии имать быти словесы всем внимателными:
Прииде Благословеннии, и прочая.
Идите проклятии, и прочая.
И падут сии в муку вечную.
Праведницы же в живот вечный.

И сие есть кончина мира, от Писаний Божественных, по елику мощно явленных. Всех же сих основание вера, любопытства истязания отнюд не терпящи. Слыши что глаголет Златоуст в беседе первой:
Видели еси како Апостол укоряет стязание; идеже бо вера, не требе есть стязания. Идеже ничтоже подобает испытовати, кая потреба стязания. Стязание веры есть разорительно, ибо истязуяй не у обрете, истязуяй уверити не может: Сего ради глаголет: не упражняемся о истязаниях. Зане аще истязуем. Несть се вера, вера бо упокояет помышление. И НИЖШЕ: Да не внимаем убо стязаниям, вернии ибо сего ради нарекохомся, да не сумнительне глаголемым веруем, да ничимже сомнимся: аще убо человечкая быша глаголемая. Подобаше та истязо ати. Ащели же Божия. Почитати точию сия подобает, и веровати им. Ащели же не веруем, ниже яко Бог есть уверуем. Как обо веси яко Бог есть вины о том истязуя. Се первое знамение ведети Бога еже веровати всем яже глаголет, кроме знамений, и указаний. И НИЖШЕ: Верою бо вси древнии похвалени быша, и без сея вся растлишася.

ГЛАВА ЧЕТВЕРТАЯ НА ДЕСЯТЬ. Окончание книги.

Сия пишущие о кончине мира, кончим и мы сию книжицу словесы верховного апостолов Петра Святаго,
Неухищренным баснем последоваше, сказахом вам силу и пришествие Господа нашего Иисуса Христа. И ПАКИ: Имамы известнейшее пророческое слово, ему же внимающе, яко светилу сияющу в темном месте, добре творите, дондеже день озарит, и денница возсияет в сердцах ваших.
Сему светилу в темном месте неведения человеческаго сияющу, сиесть Писанию пророческому и Евангельскому, имаи по силе скудоумия прилежно внимающее, ухищренныя же басни, и хитросплетенная риторских словес велеречия отвергшее. От самых единех Писаний Божественных, сказахом вам силу и пришествие Господа нашего Иисуса Христа, и кончину мира, в нюже приити имать началнейший супостат Христов, человек греха, и сын погибели, превозносяй себе паче всякаго глаголемаго бога или чтилища по глаголу Павлову. В кое же время определенное приити имать, отнюд не вемы. То едино вемы, яко при кончине мира.

Речет некто: Ныне уже кончина мира есть, иные последнее время, вси бо тако вещают, вси глаголют лета сия в няже видехом злая, последняя быти. Сие же утверждается и от Писаний: Иоанн Святый апостол [1-е послание гл. 2.] глаголет: Дети последняя година есть.
Такоже и Павел апостол, [послание Галатом гл. 4.] вещает: Егда прииде кончина лета, посла Бог Сына Своего Единаронаго.
И паки: [1-е Коринфяном гл. 10.] Сия же вся писана быша, в научение наше, на няже концы век достигоша.
Понеже убо ныне последняя времена, и кончина мира, Яве есть, яко уже прииде в мир истинный антихрист, при кончине мира прийти хотящий.
Отвещаю первое: От лютости нынешних времен, несть мощно поистине познати пришествие истиннаго антихриста: вся бо сия скорби и тесноты, яже ныне видим, якоже суть, глади, огни, брани, кровопролития, наводнения, сухости, безплодствия земли, ненависти между лжебратиею, гонения, междоусобныя брани. Вся сия и сим подобная бяху и прежде. Паче же лютейшая воистину бяху времена, егда первенствующая Церковь толь много излия крови при Нероне, Максимиане, Диоклетиане, Дометиане, Траиане, Иулиане, и прочих гонителех и мучителех. Не воспомяну иконоборныя ереси, колика претерпе зла, Церковь Православная за иконы Святыя. Вся же сия не быша знамением, являющим пришествие антихриста истиннаго, разве точию предтечев антихристовых.
Темже ниже нынешних времен бываемая скорбь, и теснота, может быти истинным и неложным знамением антихристова пришествия. Общая бо всем временем не могут быти знамением определителным единому времени. О сем ясно сам Христос Спаситель глаголет: [Матфей, гл. 24.] Услышати же имати брани. И слышания бранем, зрите да не смущаетеся, подобает бо всем сим быти. Но не тогда есть кончина.
Отвещаю второе. Писания апостольская выше реченная: Дети последняя есть година. И ПАКИ: егда прииде кончина летом, посла Бог Единароднаго Сына Своего.
Сия и тем подобная от Писаний Божественных свидетельства, аще по писмени и просторечию разсуждати будем, Яве увидим, яко кончина наста абие при первом Спасителя нашего в мир сей пришествии: тогда бо по глаголу Апостолову, посла Бог Сына Своего Единороднаго раждаемаго от жены, егда прииде кончина летом. Тогда и Апостол Святый Иоанн живущее на земли, писаше, учаше, и глаголаше: Дети последняя есть година.
И сами дние апостолстии последними днями нарицаются в Деяниях Апостольских в главе 2. Идеже Петр Святый глаголет: Се есть реченное пророком Иоилем: и будет в последняя дни [глаголет Господь] излию от Духа Моего на всяку плоть.
Видиши ли последняя времена откуду имут свое начало. Тем же убо егда услышиши или обрящеши в Писаниях о последнем времени настоящих лет, или о последней године свидетельства: не мни быти определенное некое время, кончину мира являющее, но разумей сицевая Писания, о времени неопределенном.
Ведати бо подобает, яко сугубо может бытии разумение о времени. Ино время есть определенное, его же предел ведом есть всем, тако всякое лето, всякий месяц, всякий день, определенна суть времена: всех бо сих вемы кончину определенну. Ино время есть неопределенное, его же кончины отнюдь не вемы. Тако егда видим человека состарившегося, глаголем, яко сему старцу последнее время есть, но неопределенное: не вемы бо известно, когда состаревшийся кончину воспримет. Сообразнее и зде разумети подобает.
От Рождества Христова, и от времен апостольских, абие наста кончина летом, и последняя година, якоже глаголют Апостоли: Но та кончина и последнее время есть весма неопределенно, предел бо его никому же сведом есть точию единому Богу, по неложному словеси Господню:
О дни же том и часе никтоже весть ни аггели, ниже Сын, токмо Отец Един. (Матф. Гл.13.)
Тем же сосуд избранный Павел Святый : видя Селунянов мятущихся и близко день Господень настояти непщующих, твердо увещает их глаголя: [ 2-е послание Солуняном: гл. 2.].
Молим вы братие не скоро подвизатися вам от ума ни ужасатися, ниже Духом, ниже словом, ни посланием, яко от нас посланным. Аки настоят день Христов, да никтоже вас прелстит, ни по единому же образу.
О последней же године и кончине летом Апостолами реченной, нецыи от благоразумных сице умствуют: Весь век мира сего наченше от Адама даже до ныне, изобразуется веком жития человеческаго. И якоже человек малый мир, гречески MIKPOKOΣMOΣ, имать три степени, юность, мужество, и старость. Сице и великий свет, гречески MIKPOKOΣMOΣ, имать своя три степени, яже суть три закона: первый закон естества, от Адама даже до Моисея, и се есть юность мира. Вторый закон моисейский, от Моисея даже до Христа, и се есть век мира мужеский, или новая Благодать. И се есть мира старость, и последняя година: о ней же глаголет Иоанн Святый: Дети, последняя година есть.
Еще нецыи инем образом разделяют сие мира великаго и малаго подобие: седмь степеней имать век человеческий, по совершеннейшему мудрых разделению:

Первое, младенчество и безглагольство:
Второе, детство:
Третие, возраст:
Четвертое, юность:
Пятое, век мужеск:
Шестое, подстарелость:
Седмое, старость:
Сим седмим степенем века человеческаго, согласует и век мира сего.

Первое, от Адама даже до потопа бяше мира младенчество, и безглагольство:
Второе, от потопа даже до столпотворения и разделения языков, бяше мира детство:
Третие, от разделения языков и от рождества Авраама, даже до Моисея, бяше мира возраст:
Четвертое, от Моисея все время судей Израилевых, даже до царей Израилевых, и до Самуила бяше мира юность:
Пятое, от Самуилавсе время царей Израилевых и Иудиных, даже до переселения Вавилонскаго, бяше мира век мужеский:
Шестое, от переселения Вавилонскаго, все время князей, и священников иудейских, даже до Христа бяше мира век подстарелый:
Седмое, от Христа даже до Страшнаго Суда, наста мира старость, и последняя година и кончина лета, якоже глаголют Писания.

Но рех уже яко сия кончина летом и последняя година, всячески есть неопределенна: и якоже человеческия старости время рекох быти неопределенно, никтоже бо весть, когда состаревшийся умрет: тако и старость мира сего есть весма неопределенна. Кто бо известно знати может о ея пределе; тайна сия от века сокровенна кому открыся; Сего ради истина Христос глаголет: (Матфей гл. 13.)
О дни же том и часе никтоже весть. Ни аггели небеснии, ниже Сын [по человечеству разумей] токмо Отец Мой Един. Яко же бо бысть во дни Ноевы, тако будет и пришествие Сына Человеческаго, яко же бо бяху во дни потопа ядуще и пиюще, женящеся и посягающе до негоже дне Ное вниде в ковчег, и не уведеша, дондеже прииде вода и взять вся. Тако будет и пришествие Сына Человеческаго. Бдите убо, яко не весте в кий час Господь ваш приидет. Сие же ведите, яко аще бы ведал дому владыка в кую стражу тать приидет, бдел убо бы. И не дал бы подкопати храма своего. Сего ради и вы будите готови, яко воньже час не мните Сын Человеческий приидет.

Видиши ля яко готовыми быти повелевает Христос, и бдящими на пришествие Свое, а не любопытными, ниже сокровенну тайну взыскателне истязующими. Мерзостен бо есть вояк пред Богом испытуяй неиспытныя Судьбы Божия. Ибо аще царей земных тайны со всяким опаством храними бывают, да от простонародных людей познани не будут, и в явление приидут. Якоже глаголет Аггел. Товии во главе 12: Тайну Цареву хранити Благо есть.
Кольми паче тайна Царя царствующих, и Господа господствующих хранение любит, испытания же ненавидит.
(Пс. 63.) Исчезоша испытающии испытания. Глаголет псаломник. Сего ради увещает нас Дух Святый в книгах Иисуса Сирахова, во главе 3: Вышших себе не ищи. И креплщих себе не испытуй, яже ти повелена суть. Сия разумевай: несть бо ти потреба тайных. Во избытцех дел своих не распытуй, вящша бо разума человеческаго познана ти не суть. Многи бо прелести мнение их, и мнение лукаво погуби совесть их.
Сия и Павел великий глаголет к римляном, во главе 11: Не высокомудрствуй, но бойся. И ПАКИ: Не будите мудри о себе.
О любопытных же взыскателех кичением разума дмящихся глаголет [к римляном во главе 1:]
Утишася помышлении своими. И омрачися неразумное их сердце, глаголющия мудри быти, обкродеша.
Таже невежество их хотя посрамити глаголет: Аще кто мнится ведети что, не у что разуме. Якоже подобает разумети. (1-е послание Коринф. Гл. 1)
Внемли что и Христос к любопытным невеждам, Писания Божественныя не по правому разумению толкующым глаголет: (матф. Гл. 22.) Прелшаетеся не ведаше писания ни Силы Божия.
Коль добро, и коль красно есть имети разум, и стяжати мудрость, яже честнейше есть злата и сребра и камения многоценна, якоже глаголет Писание Святое. Но аще разум есть непокорив Церкви Святой, учению и догматом православным, несть се разум, но буйство, и юродство вселютейшее. Ясно о сем глаголет Иаков Святый Апостол во главе 3:
Аще зависть горьку имате, и рвение в сердцах ваших, не хвалитеся не лжите на Истину. Несть сия премудрость свыше низходящая, но земная, душевная, бесовская. А яже свыше премудрость перве убо чта есть, потом же мирна, кротка, благопокрлива, исполнь мати и плодов благих, несуменна и нелицемерна.

Темже Златоуст Святый кичение разума уподоблажает стремлению конску: Якоже бо конь свиреп жестоковыйный и неукротим, аще броздами и уздою крепко не востягнется и всаднику своему непокорив пребудет, велию воистинну наносит пагубу. Тако и разум правому Отцев Святых учению, и догматом Церкви Святыя православным непокорив, велия раждает бедства, рвения, раздоры, смятения, и вселютейшия пагубы.
Сицевыми разума кичением недуговаху древле и ныне люте болезнуют безбожнии иудее не покаряющиися речениям пророческим, ихже и обличает жестоко Стефан Святый Апостол, в Деяниях Апостольских, в главе седмой, глаголя:
Жестоковыйнии и необрезании сердцы и сушесы, вы верно Духу Святому противитеся якоже отцы ваши. Тако и вы.
Сицевыми бяху, и ныне суть еретики и отступники Церкви Святыя, иже кичением разума, аки конским невоспященым стремлением расторгшее пленницы закона Божия, и иго определений Церковных и Соборных отвергшее, самыми лукавыми делы исполняют псаломская словеса: Расторгнем узы их, и отвержем от нас иго их. (Пс. 2)
Но что последует; Живый на Небесех возмется им и Господь поругается им. Тогда возглаголет к ним гневом своим. И яростию своею смятет я.
Понеже убо сия тако суть, аще кто желает спасения вечнаго, аще кто мнится быти истинным сыном Церкве Православныя, и в ней аки в ковчезе Ноеве, вечнаго хощет угонзнути потопа, аще кого ужас обдержит страшнаго онаго анафемы грома, от Богоносных облаков, Соборов Святых гремящаго, душу же и тело непокорных поражающаго. Сицевому весма предлежит недуг свой врачевати, и жестоковыйное разума кичение, определением догматов церковных, аки игом сладчайшим Христовым обременяти. Зверообразное же непокорство, броздами законов православных укрочевати, и всячески Церкви Святой Православной Восточной аки приснолюбимому чаду Матери своей во всем повиноватися, по заповеди Господней: Чти Отца твоего, и матерь твою. И якоже глаголет Павел Святый: [1-е Послание Коринф: гл, 10.] Подобает пленити разум в послушание веры Христовы.
Аще же кто Церкви Святой Восточной непокорив есть, и презрев ея Божественное Духом Святым наставляемое правление, своему суемудрствию, и паучиному мнению последует, сицевый пренебрег твердаго камена полагает:
На песку свое здание. Ему же припаде река, и возвеяша ветри, и абие падеся. И бысть падение его велие.
Сицеваго сама Истина Христос нарицает диаволом между благопрорастителными правых учений Семены, плевелы всеявшим. Отцы же Святи таковаго нарицают волком пагубным, ризу невесты Христовыя Церкви Святой исткану от вышняго Богословия люте терзающым, и что более имам глаголати; мечь от уст Христовых исходящий сицеваго аки уд согнивший и смердящий, от тела Церкви Святыя отсецает.
Аще кто Церквоь преслушает, буди тебе яко язычник и мытарь. (Матф. Гл. 18.)

Тем же убо мужие братие, чада рода Авраамля по обетованию, отвергше любопытное суемудрие, от диавола коварства нам наносимое, потщимся всячески согласием и единомыслием Триипостасное прославляти Божество, ведущее яко Бог вселяет единомыленныя в дому Своем Небесном, о сем и повседневныя к Богу возсылаем мольбы, вопиюще:
И даждь нам единеми усты, и единем сердцем, славити и воспевати пречестное и великолепное Имя Твое.
Кая бо может бытии благоприятнейша Богу песнь, якоже десятострастная гусль согласием верных бряцающая, еяже аки своея любимыя мусикии требует от нас Дух Святый, у псаломника во псалме 150: Хвалите Его во псалтири и гуслех. Хвалити Его во струнах и органех.

Се есть в согласии сердец единомысленных. О сем молит нас и Павел Святый, зри с коликою ревностию.
(К Филиппиеиом, глава 2.) Аще кое утешение о Христе, или аще кая утеха любве, аще кое общенее Духа, аще кое милосердие и щедроты, исполните мою радость. Да тожде мудрствуете, тужде любовь имуще единодушни, единомудрени. Ничтоже по рвению или тщеславию, но смиреномудрием друг драга непщующе преимеюща себя.
Тожде и Коринфяном в первом Послании в главе первой глаголет:
Молю вы братие именем Господа нашего Иисуса Христа, да тожде глаголете вся. И да не суть в вас распри. Да есте же утверждении в том же разумении, и в той же мысли.
О сем единомыслии верных своих и Христос Спаситель молит Предвечнаго Отца Своего, глаголя: (Иоанн гл. 17.) Отче Святый соблюди их во имя твое, их же дал еси мне да будут едино, яко же и мы.
Се бо есть воистину образ, и подобие Триипостаснаго Божества, егда верни в любви, и единомыслии пребывают, яко же бо Бога аще и в трех лицах веруем прославляется, обаче един есть Бог ради единаго существа, и хотения. Тако и верни Божии, аще и различни суть лицами, обаче аще соединяются волею единомыслием, и хотением во всех, иже ко спасении. От коль изрядный не себе носят образ и подобие Триипостнаго Единосущнаго Божества. Ему же да будет, Слава, Честь, и поклонение, от всякаго колена Небесных земных, и преисподних, в веки несочтенныя, аминь.

От печали многия и туги сердца. Написах вам многими слезами, не яко да оскорбитеся, но любовь да познаете. Юже имам изобильно к вам. (К коринфяном. 2. Глава 2.)

Сия вся Богомудрому Церкви Святыя Православнокафолическия Восточныя вручаю. Готов исправити аще в чесом прегреших.

ОГЛАВЛЕНИЕ:

Часть первая
Часть вторая
Часть третья

ДОПОЛНИТЕЛЬНЫЕ
МАТЕРИАЛЫ :

(Статья на стадии подготовки)